Tips om uw kind sneller en beter te leren zwemmen

19 juli 2018 (deel 1)

Wat kunt u als ouder doen om uw kind beter en/of sneller te leren zwemmen? Om te beginnen is het altijd de bedoeling dat een kind kan drijven voordat de zwemslagen worden aangeleerd. Een kind moet zowel op de rug als op de buik goed kunnen drijven.

Maar voordat een kind durft te gaan drijven, moet hij eerst in het water (en onder water) durven. Hieronder vindt u drie tips die u daarbij kunnen helpen. We zullen in de komende weken nog een aantal tips op onze website plaatsen.

1. Ga zelf met het kind naar het zwembad

Verplaats u eerst eens fysiek in de positie van een kind. Ga eens in het zwembad op uw knieën zitten, op de hoogte van uw kind, en kijk om u heen. U ziet dan een enorm groot vlak water, met allemaal dobberende hoofden erin.
U, en dus uw kind, ziet hoofden die dichterbij komen en weer weg gaan. Dat die hoofden zwemmende mensen zijn, is niet het eerste wat er in uw kind opkomt.

Praat samen over wat je ziet. Zo zal het minder eng worden. Ravot en speel met uw kind in ondiep water. Laat zien dat het leuk is om gekke bewegingen in het water te maken. Leer uw kind ook om van een kleine hoogte in het water te springen. Laat het rennen door het water. Maak daarbij ook gebruik van de armen, en spetter er lekker op los. Zo leert het kind om te gaan met de tegendruk van het water en met spetters in het gezicht.

2. Doe spelletjes met het gezicht onder water

Leer spelenderwijs dat je zonder problemen onder water kunt met je gezicht. Niet dwingen natuurlijk, maar probeer eerst eens één oor onder water te leggen. Hoor je dan nog iets? Wat? Zo ook met je neus onder water.

Geef het kind een zwembrilletje om onder water te kunnen kijken. En probeer samen (op een willekeurige plek, bijvoorbeeld in de auto) om tien tellen je adem in te houden. Probeer dat ook eens onder water.

3. Oefen het liggen op de rug

Doe eerst eens voor hoe je ontspannen kunt drijven op de rug. Dat gaat zo: oren in het water, kijken naar het plafond, billen samenknijpen. In het begin vindt het kind dit heel erg eng.

Houd voortdurend lichaamscontact met uw kind bij deze oefening. Laat het kind de handen op schouderhoogte brengen, dan door de knieën zakken, het hoofd achterover doen en de benen strekken (licht afzetten), en de billen omhoog duwen. Ondersteun met een hand de rug of billen van het kind. Doe het niet te lang en bouw het vertrouwen langzaam op.

Meer tips

Zoals gezegd zullen wij de komende maanden nog een aantal tips plaatsten op onze website. Die kunt u vinden onder het kopje nieuws op de site. We zullen het ook delen via onze Facebook pagina dus hou het in de gaten!

Zwemschool Fresh

Zwembad het Keerpunt
Van der Hagenstraat 11
2722 NT Zoetermeer

06 38432524
info@zwemschoolfresh.nl

Stuur ons een bericht

7 + 10 =

IIFSI logo

IIFSI keurmerk

Zwemschool Fresh is aangesloten bij het IIFSI, International Institute For Swimming Improvement. IIFSI is een internationale zwemorganisatie en keurmerk die zich bezighoud met het verhogen van de kwaliteit van het zwemonderwijs. Onze methodiek staat garant voor een efficiënte en hoogwaardige weg naar het zwemdiploma.